Detta är anledningen till att ickas.se har legat nere ett par dagar…
Surftown bedriver verksamhet utifrån tre olika datacenter som är lokaliserade
i Danmark. Det primära datacentret är det som tidigare användes av Tiscali och
ligger i hamnen i Köpenhamn. Dessvärre är det detta område som har drabbats
hårdast av de enorma vattenmassor vi fick i huvudet under gårdagen. Även då
detta datacenter är state of the art, så kunde det som många andra datacenter i
Köpenhamn inte stå emot dessa våldsamma vattenmängder.
Surftown har UPS:er,
generatorback-up och de går principiellt inte ner. Men det gör tyvärr ingen
nytta när ledningarna mellan all denna säkerhet står under vatten. Därför är vi
tvungna att flytta alla servrarna fysiskt till ett sekundärt datacenter. Detta
är ganska ovanligt och tar dessvärre tid.
Normalt kan vi göra
återställning av data på kort tid – oftast inom en timme – vid stora
hårdvarufel. Det ovanliga för oss är att vi behöver återställa stora
serverinstallationer på annan hårdvara i det andra datacentret – och det kan ta
tid. Vi förväntar oss att 70-80% av våra kunder är tillbaka online innan slutet
av dagen (söndag). Många är lyckligtvis redan tillbaka online.
Vi håller
på att flytta alla våra kunder till det sekundära datacentret. För några av er
är detta redan gjort och för ändra tar det dessvärre lite längre tid. Vi är i en
helt unik force majeure situation där våra normala säkerhetsprocedurer inte har
gått att tillämpa. Detta tillstånd har drabbat många IT installationer i
Köpenhamn, men vi jobbar snabbt och målinriktat på att få upp alla och fungera
snarast möjligt. Många är redan uppe och kör igen.
Jag kan berätta att
det inte är någon data som har gått förlorad då det endast är strömförsörjningen
runt om datacentret som är berört. Vi flyttar fysiskt alla delar av vår hårdvara
från ett datacenter till ett annan. Vissa kunder kommer att återskapas från
back-up på ny hårdvara i det sekundära datacentret.
Vi beklagar
verkligen de olägenheter som detta har medfört våra kunder. Idag, söndag,
arbetar vi uteslutande med att återupprätta all infrastruktur. I morgon, måndag,
sätter vi igång med hur vi ska bemöta berörda kunder. Vi hoppas på er förståelse
och vi kommer att hålla er uppdaterade här på bloggen.
Så snart jag får
vidare information från våra tekniker upprättar jag ett separat inlägg på
bloggen, där ni kan följa vilka servrar som är online, på väg online och vilka
som dessvärre väntar i kön.
Bästa
hälsningar
Kresten
Kommunikationschef
Surftown